Næringsbygg

Elkjøp

Fakta

  • Type lokaler: Næringsbygg nybygg
  • Adresse: Nydalsveien 18, Oslo
  • Areal:
  • Oppdragsgiver: Elkjøp
  • Fotograf: Ragnar Hartvig

Teknologiens vidunderlige verden

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater og er representert i alle de nordiske landene, inkludert Island, Færøyene og Grønland. I slutten av august flyttet Elkjøp Nordic inn i nye lokaler i Nydalsveien 18. Bygget er et nybygg, tegnet av MAD Arkitekter for Avantor. Elkjøp har de nederste tre etasjene samt halve 4. etasje. Metropolis har vært engasjert av Elkjøp i prosessen.

Med både interiørdesignere og grafiske designere in-house, hadde Elkjøp en sterk visjon og mange ønsker for sitt nye lokale. Det medførte et spennende og fruktbart samarbeid. Ved løpende å utfordre hverandre på utforming og løsninger, ble resultatet gjennomarbeidet og lekkert!

Å skape et resepsjonsområde og et møtesenter med en klar identitet som understreker Elkjøp som markedsleder av teknologiske produkter – og med en touch av ”teknologiens vidunderlige verden” – var et viktig utgangspunkt. Like viktig var det å synliggjøre Elkjøps lange historie og vekst, fra Elkjøp ble dannet i 1962 som et samarbeid mellom 33 frivillige handlere, fram til dagens nordiske konsern.

Valget ble et sterkt og tydelig grep, en identitetsvegg over to etasjer, bygget i lettbetong-elementer med integrerte LED-diodeskjermer, lys og ikke minst et informasjonsbanner som løpende rapporterer resultater og kundetilfredshet. De store skjermene er også et gjennomgående designelement i Elkjøps nye, ledende butikker. Et bord med en stor touchflate gir mulighet for fordypelse i Elkjøps historie i velkomstsonen.

Elkjøps verdier handler ikke bare om teknologi og harde fakta, men også om menneskelige faktorer som engasjement, service og kundetilfredshet. Det ble etablert store torg i alle midtsoner i etasjene som innbyr til sosialisering og uformelle møter på tvers av avdelinger. Det varme treverket som går igjen på alle kjerner, bidrar sammen med bruk av bronse, store tepper og gode sofaer, til å gjøre midtsoner og møterom attraktive. I de gamle lokalene satt avdelingene mye mer adskilt, og mulighet for kontakt ble begrenset. Etter kun kort tid, erfarer man den positive effekten av større dialog på tvers!

 

Vi tar hensyn til personvern. Les vår personvernerklæring